View Full Version : Actieve donorregistratie
In de tweede kamer gaan ze binnenkort hebben over actieve donorregistratie. Ben wel een voorstander, dus ik heb even deze petitie (http://tekenvooractievedonorregistratie.reageer.nu/) getekend. Als je ook voor bent, kan het geen kwaad om ook even te tekenen, lijkt mij :).
Sjoerd
09-30-2008, 11:35 AM
Dat is wel een mooie inderdaad! Zelf weet ik nog niet : < waarschijnlijk is ook niks bruikbaar uit mijn lichaam :p dus dat scheelt WOOHOO!
Haman
09-30-2008, 11:43 AM
Ik ben hier geen voorstander van. Ik kan me voorstellen dat veel donoren er mee instemmen maar de wet heeft betrekking op niet-donoren. Ik vind niet dat je mensen kan verplichten om na te denken over wat er na je dood met je lichaam gebeurd. Ik weet niet of ik donor wil zijn en tot ik het wel weet wil ik het niet zijn.
Sjoerd
09-30-2008, 11:49 AM
Je kan ook gewoon zeggen: Ik doe het niet en altijd aanpassen.
Wout H
09-30-2008, 11:57 AM
Dan kan je dus net zo makkelijk nee zeggen, op het moment dat je 18 wordt, Joost. En dan weer terug veranderen mocht je toch graag donor willen worden. Er zijn nu mensen die wel donor zouden willen zijn, maar geen zin hebben om het te regelen.
De mensen die geen donor willen zijn, zullen ook geen donor worden. Alleen moeten ze dat nu even aangeven.
Haman
09-30-2008, 09:35 PM
Ik snap het idee en er is ook zeker wat voor te zeggen, alleen ik vind het worden van donor dusdanig ingrijpend dat je iemand niet kan verplichten om een keuze te maken. Op deze manier doe je dat wel.
Mensen die donor willen zijn maar het niet zijn, hoeven het alleen maar tegen naasten te zeggen en dan komt het allemaal ook prima in orde als ze overlijden.
Meestal is het bij kennisgeving aan naasten al te laat om de organen te gebruiken. In België hanteren zij het systeem van actieve donorregistratie en hebben zij geen tekort aan donoren. In Nederland is de wachtlijst onontkomelijk groot en zou het zelfde systeem als in België vele levens redden. Zo heeft een participant van de grote donorshow van BNN van vorige jaar juni nog steeds geen nier. Hij wacht al jaren op een nieuwe nier om naar behoren te functioneren. In Belgie heeft men niet zulke lange wachtlijsten.
Het systeem van actieve donorregistratie zorgt ervoor dat je nog steeds een eigenkeuze hebt. Het verschil is dat je het niet zelf je donorregistratie hoeft te regelen. Dit is vaak een obstakel voor veel mensen die donor willen worden. De rompslomp die eraan vast hangt zorgt er dus voor dat er mensenlevens niet worden gered. Actieve donorregistratie verwijderd de rompslomp er omheen en verminderd de wachtlijst. Willen mensen geen donor zijn, dan hebben zij daar een goede reden voor en willen zij wel extra moeite doen om zich af te melden. De keuze is dus altijd vrij. Daarbij krijgt ieder een brief wanneer zij 18 worden met informatie over hun donorregistratie en wordt het bij contact met de gemeente altijd gemeld dat men een donorcodicil heeft (bijvoorbeeld bij verlenging paspoort of rijbewijs). Dus iedereen bewust wordt gemaakt op hun registratie.
Mensen die donor willen zijn maar het niet zijn, hoeven het alleen maar tegen naasten te zeggen en dan komt het allemaal ook prima in orde als ze overlijden.
ho, niet iedereen die overlijd is een potenciële donor, 5% dacht ik. Dit hangt namelijk af van specifieke eigenschappen (manier van overlijden, een match vinden met een donor zoekend persoon, weetikveel.) en vaak is het een kwestie van uren/minuten, waarin de familie al ingelicht moet worden over het overlijden, en de daarvoor bevoegde persoon toestemming geven voor donatie. Vaak gaat het daar mis, als de persoon niet bereikt kan worden. IE iemand die niet bij bewustzijn is, kan niet het telefoonnummer van zijn echtgenoot(te) op het werk geven..
Trouwens vind ik het wel ironisch dat mensen die geen donor willen zijn, wel altijd (99+%) een donororgaan willen ontvangen. Niks van jezelf kwijt na je door maar wel ontvangen tijdens je leven.. Dan zijn de jehova getuigen daar consequenter in!
Laurens
10-01-2008, 06:12 PM
Ik snap het idee en er is ook zeker wat voor te zeggen, alleen ik vind het worden van donor dusdanig ingrijpend dat je iemand niet kan verplichten om een keuze te maken. Op deze manier doe je dat wel.
Ik denk dat je dat wel kan, want als iemand het niet wilt, of twijfelt, of what ever, dan willen ze het niet. Elk mens heeft wel een mening over of ze donor willen worden of niet. Willen ze het niet, dan kunnen ze makkelijk die brief terugsturen en aanvinken dat ze geen donor willen zijn.
Haman
10-08-2008, 10:31 AM
Willen ze het niet, dan kunnen ze makkelijk die brief terugsturen en aanvinken dat ze geen donor willen zijn.
En dus ben je verplicht om erover na te denken!
Maar oke als het idd zo is dat het hele donor tekort ermee word opgelost dan is het mischien toch zo'n slecht idee niet.
Maar he, pleiten voor een acttief donor beleid zonder zelf donor te zijn is wel een beetje hypocriet. Of worden jullie allemaal donor als het word ingevoerd? Nee? dat dacht ik al!! Ik luister alleen nog maar naar Koen!! :P
Sjoerd
10-08-2008, 11:58 AM
Ik word sowieso wel donor denk :) ik wil ook graag iets hebben als er bij mij iets kapot gaat :)
Johnny
10-08-2008, 12:21 PM
Ik word sowieso wel donor denk :) ik wil ook graag iets hebben als er bij mij iets kapot gaat :)
Ja same, ik word ook wel blij met het idee dat ik nog iemand kan helpen. Voordat ik doodga dan.
En dus ben je verplicht om erover na te denken!
Maar oke als het idd zo is dat het hele donor tekort ermee word opgelost dan is het mischien toch zo'n slecht idee niet.
Maar he, pleiten voor een acttief donor beleid zonder zelf donor te zijn is wel een beetje hypocriet. Of worden jullie allemaal donor als het word ingevoerd? Nee? dat dacht ik al!! Ik luister alleen nog maar naar Koen!! :P
Je bent helemaal niet verplicht erover na te denken. Als je er niet over wilt denken, vul je gewoon nee in. Overigens, je krijgt nu ook op je 18e een brief thuis, die zou je dan ook verplichten erover na te denken.
Anyhoe, ik ben voor. Het is trouwens niet zo dat daarmee direct alle wachtlijsten weg zijn ofzo. Dat het in België werkt, betekent niet dat het hier ook zo werkt, maar het is wel een verbetering en er zullen zeker meer donoren komen.
Ojah, Joost, je moet ook naar mij luisteren, ik heb het donorcodicil namelijk gewoon in mijn portomonnee zitten ;)
http://frontpage.fok.nl/nieuws/100617/-Geen-nieuw-systeem-orgaandonatie.html
De 2de kamer is er tegen dus moet je alles zelf aanvragen om te doneren.
Laurens
10-08-2008, 09:14 PM
Ja ik hoorde het al op de radio vanmiddag.. (heeft joost toch z'n zin ;))
ik heb het donorcodicil namelijk gewoon in mijn portomonnee zitten ;)
mja, ik ook tot de eerste regenbui! Ze mogen dat ding wel is plastificeren!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.